شنبه ٠٦ آذر ١٤٠٠
بروزرسانی
1400/09/06
جستجوی پیشرفته   جستجوی وب
صفحه اصلي > ارتباط مردمی > نتایج پژوهش برای عموم مردم 
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 68 | کل بازدید : 784973 
نتایج پژوهش برای عموم مردم
 

 

 

طراحی آزمون تکرار ناکلمه در کودکان 30-24 ماه فارسی زبان و بررسی ویژگی‌های روانسنجی آن

استاد راهنما: خانم دکتر طلیعه ظریفیان

نویسنده: فاطمه جازم

مطالعات نشان داده است کودکانی که مشکلات زبانی و تحصیلی نشان می‌دهند در اکتساب و رشد مهارتهای زبانی در سال‌های ابتدایی زندگی نیز تأخیر داشته اند. عوامل مختلفی در رشد زبان تأثیرگذار هستند که حافظه نقش مرکزی را دارد و از این بین حافظه فعال کلامی در رشد و اکتساب واژگان، مهارت های صرفی و نحوی، خواندن و درک مطالب نوشتاری نقش بسزایی دارد. ازآنجایی‌که مطالعات ارتباط بین تکلیف تکرار ناکلمه(توانایی تکرار توالی از صداها که معنای خاصی را منتقل نمیکند) و ظرفیت حافظه فعال کلامی را تائید می‌کنند و ضعف در حافظه واجی مرتبط با اختلالات زبانی است که می‌تواند منعکس‌کننده رشد مهارت‌های زبانی در سطوح بالاتر و عملکردهای تحصیلی کودک باشد، می‌توان از تکلیف تکرار ناکلمه به‌منظور شناسایی زودهنگام اختلالات زبانی، ارائه مداخلات مرتبط بهنگام،جهت پیشگیری از مشکلات زبانی و تحصیلی در آینده استفاده کرد. نتایج حاصل از مطالعه حاضر گویای این است که میتوان از آزمون ناکلمه طراحی شده با اهداف بالینی و طراحی برنامه درمانی برای کودکان با آسیب های زبانی استفاده کرد.   

بررسی رابطه عملکرد شناختی با عملکرد بالینی بلع سالمندان

استادراهنما:آقای دکتر اکبر دارویی

 نویسنده: آقای موید سلمانی

افراد سالمند با افزایش سنشان مستعد اختلالات مختلفی می‌شوند که یکی از آن‌ها اختلال بلع است. مطالعه ما نشان داد با افزایش سن در افراد سالمند مهارت‌های شناختی‌شان نیز دستخوش تغییر شده و کاهش عملکرد شناختی مانند حافظه،می‌تواند این گروه سنی را مستعد اختلال بلع کند. اگر احساس می‌کنید عملکرد شناختی‌تان کاهش پیدا کرده است، برای پیشگیری از اختلال بلع، در اولین فرصت این مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید.

کودکان دارای اختلال صداهای گفتار ممکن است کارکردهای اجرایی ضعیف‌تری درمقایسه با همتایان طبیعی داشته باشند

استاد راهنما: خانم دکتر طلیعه ظریفیان                 

نویسنده: آقای دکتر افشار

اختلال در تلفظ صداهای گفتاری در کودکان پیش­دبستانی شایع است. حذف یک صدا (مانند تلفظ /تو/ به جای /توپ/) و/یا جانشین­ سازی صدای نادرست به جای صدای هدف در کلمه (مانند تلفظ /تَفس/ به جای /کفش/) باعث می­شود اطرافیان متوجه صحبت­های کودک نشوند. کارکردهای اجرایی (یعنی حافظه­ی فعال، انعطاف­پذیری شناختی و کنترل مهاری) مهارت­های شناختی مورد نیاز برای تنظیم افکار و رفتار هدفمند هستند که می­توانند در پشت سر گذاشتن خطاهای تلفظی و رسیدن به گفتار بزرگ‌سالانه مؤثر باشند. مقایسه­ی کارکردهای اجرایی دو گروه از کودکان 4 تا 6 ساله دارای اختلالات تلفظی (یک گروه دارای خطاهای گفتاری شبیه به کودکان خردسال‌تر و گروه دیگر دارای خطاهای تلفظی غیرطبیعی) با کودکان دارای رشد طبیعی گفتار نشان داد هر دو گروه دارای اختلالات تلفظی عملکرد ضعیف‌تری داشتند. از نتایج این مطالعه می­توان برای طراحی درمان­های جدید در کودکان دارای اختلالات تلفظی استفاده کرد.

تهیه وتدوین چک لیست مهارتهای ارتباطی کودکان 6  تا 24  ماهه فارسی زبان و تعیین ویژگی های روانسنجی آن

استاد راهنما: خانم دکتر عطیه اشتری                             

 نویسنده: خانم نرگس بیات

کودکان ماه­ها پیش از آنکه بتوانند اولین کلمه خود را بگویند و حرف بزنند، به روش های غیرگفتاری با دیگران ارتباط برقرار کرده و نیازهای خود را بر آورده می­کنند. مهارت صحبت کردن، مهارتی پیچیده است که برای اینکه کودکان به آن برسند نیازمند کسب یک سری مهارت هایی هستند که پیش نیاز حرف زدن هستند. به ای مهارت های پیش نیاز حرف زدن، مهارت­های پیش زبانی می­گویند. این مهارت ها شامل غان و غون کردن، نگاه کردن به دیگران، یا حرکاتی مانند اشاره کردن با دست هستند که از حدود 6 ماهگی در کودکان ظاهر شده و رشد می­یابند. این مهارت ها به والدین کمک میکند تا از طریق آنها متوجه نیازها و نیات کودکشان شوند و پاسخ مناسب به آنها بدهندارزیابی این مهارت­­ها در کودکان از اهمیت ویژه­ای برخوردار است، چرا که به ما کمک می­کند کودکانی را که از نظر رشد مهارت­های پیش زبانی همانند سایر کودکان نیستند شناسایی کنیم و اگر اختلالی در روند رشد آنان وجود داشت، تحت درمان قرار گیرند. در این پژوهش، مهارت­های پیش زبانی کودکان 6 تا 24 ماهۀ فارسی زبان مورد بررسی قرار گرفته است و چک لیستی طراحی شده است که این مهارت­ها را مورد سنجش قرار می­دهد.چک لیست مهارت­های ارتباطی،که توسط والدین تکمیل می­شود، می­­تواند تمامی مهارت­های پیش زبانی را در کودکان مورد ارزیابی قرار دهد و طبق نتیجۀ آن، گفتاردرمانگران می­توانند کودکانی را که ممکن است در آینده دچار اختلالات ارتباطی شوند، شناسایی ­کنند. در این صورت  شناسایی زودتر مشکل، درمان می­تواند هرچه سریع­تر انجام شود و از مشکلات بعدی حرف نزدن کودک تا حد زیادی جلوگیری شود.. این چک لیست طوری ساخته شود که قابل فهم برای عموم مردم است و می­تواند در مراکز مختلف از جمله مراکز بهداشت، مهد کودک­ها و کلینیک­ها مورد استفاده قرار گیرد.

 

دسترسی سریع

اداره آموزش و تحصیلات تکمیلی
تقویم آموزشی
برنامه زمان بندی جلسات دفاع
کتابخانه دیجیتال
سامانه دانش آموختگان
کتابخانه مرکزی

آدرس : اوین، بلوار دانشجو ، انتهای خیابان کودکیار تلفن گروه:  22180168-021 و 22180043-021

دانشگاه علوم بهزیستی...تماس با دانشگاهگروه های آموزشیمراکز پژوهشیمراکز درمانینقشه سایت دانشگاه

Copyright © 2009 U.S.W.R - All rights reserved .University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences