
مقایسۀ چندبعدی اثر فوری شیوههای نیمبست مجرای صوتی و آرامسازی علامتی بر عملکرد صوتی افراد مبتلا به خستگی صوتی |
||
استادراهنما: آقای دکتر اکبر دارویی |
نویسنده خانم رضوانه نائبیان |
|
در کاربران حرفهای صدا، استفادۀ نادرست یا بیش از حد از صدا میتواند منجر به احساس درد در گردن و شانهها، افزایش تقلا هنگام صحبت کردن و گرفتگی صدا شود. در چنین حالتی که خستگی صوتی نام دارد، فرد نیازمند صوتدرمانی است تا از مشکلات ساختاری جدیتری در حنجره جلوگیری شود. گروهی از کاربران حرفهای صدا، آسیبشناسان گفتار و زبان هستند که با احتمال بالای خستگی صوتی روبرو میباشند. نتایج پژوهش حاضر در خصوص مقایسۀ دو روش درمانی بر وضعیت صدای آسیبشناسان گفتار و زبان مبتلا به خستگی صوتی نشان داد که تمرینات نیمبست مجرای صوتی میتواند باعث بهبود این اختلال در بعضی از جنبههای عملکرد صوتی به شکل کوتاهمدت شود. |
||
تدوین پروتکل "درمان بلع دهانی-حلقی با مشاهدۀ عمل (AO)" و بررسی اثربخشی آن بر بلع و تغذیۀ کودکان فلج مغزی اسپاستیک ۱۲-۳ ساله |
||
استاد راهنما: خانم دکتر زهراسادات قریشی |
نویسنده خانم دکتر مریم مخلصین |
|
اختلال بلع دهانی-حلقی به معنای وجود مشکل در هریک از مراحل دریافت مادۀ غذایی با لب ها، جویدن، انتقال مواد به انتهای دهان و نهایتاً بلعیدن مواد است. برای بلع مناسب فرد باید از سلامت سیستم حسی و حرکتی برای انجام حرکات هماهنگ برخوردار باشد. بنابراین در برخی شرایط مانند فلجمغزی، اختلال بلع دهانی-حلقی دیده میشود که خوردن ایمن و کافی مواد غذایی را با مشکل مواجه میکند. اختلال بلع در کودکان فلج مغزی شایع است. این اختلال میتواند موجب افزایش اضطراب و کاهش کیفیت زندگی مراقبین شود. در مطالعۀ حاضر روشی درمانی ارائه شده که منجر به بهبود بلع این کودکان و کاهش تأثیرات اختلال بلع بر مادران شده است. ازآنجاکه آموزش و توانمندسازی والدین اهمیت زیادی در کاهش اضطراب آنان و بهبود مهارت های کودک دارد، در مواردی که به تشخیص گفتاردرمانگر امکانپذیر است، میتوان از روش ارائه شده در مطالعۀ حاضر برای بهبود بلع کودکان در منزل استفاده نمود. |
||
بررسی اثر بخشی درمان تلفیقی PIOMI و موسیقی درمانی بر عملکرد تغذیهای نوزادان نارس |
||
استاد راهنما: خانم دکتر طلیعه ظریفیان |
نویسنده: المیرا شکری |
|
نتایج مطالعهی حاضر نشان داد تلفیق مداخلات حرکتی دهانی و موسیقی به کوتاهتر شدن مدت زمان بستری، بهبود عملکرد تغذیهای و مکیدن نوزاد، و افزایش حجم شیر دریافتی کمک میکند. با در نظر گرفتن این موارد نوزاد و خانواده مدت زمان کوتاهتری را در محیط بیمارستانی سپری کرده و از استرس والدین میکاهد و از هزینههای خانواده نیز کاسته و نوزاد از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار میشود. |
||
بررسی وقوع و عوامل مرتبط با اختلال بلع در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بستری در بخش مراقبت های ویژه |
||
استاد راهنما: خانم دکتر زهرا صادقی |
نویسنده: اکبر بناری |
|
کووید-19 یک بیماری عفونی است که رشد نگران کنندهای در دنیا داشته و در حال حاضر اصلیترین مشکل سازمان بهداشت جهانی است. بیماری کووید-19 بر اندامهای مختلف بدن از جمله مغز و ریه اثر سوء میگذارد و منجر به بستری شدن بیماران در بیمارستانها و بخش مراقبتهای ویژه میگردد. این بیماری بدلیل مراقبتهای ویژه طولانیمدت و درمانهای تنفسی ممکن است منجر به ضعف عصبی-عضلانی شود و تأثیرات منفی بر توانایی بلع در این گروه بیماران بگذارد. اختلال بلع ممکن است منجر به ذاتالریه، سوءتغذیه، کمآبی بدن، کاهش کیفیت زندگی بیمار و در نتیجه به خطر انداختن حیات وی شود. نتایج حاصل از پژوهش حاضر گویای آن است که وقوع اختلال بلع در بیماران مبتلا به بیماری کووید-19 بسیار بالا و در بیماران مسنتر و دارای سطح هوشیاری پایینتر شایعتر است. تشخیص به موقع اختلال در بلع در بیماران مبتلا به کووید-19 در پیشگیری از مشکلات بعدی بسیار مهم است. |
||
بررسی دانش، نگرش و فعالیت های بالینی گفتاردرمانگران درمورد روش های ارزیابی ودر مان اختلال بلع ناشی ازسکته مغزی در ایران |
||
اساتید راهنما: دکتر اکبر داروئی و دکتر جلال بختیاری |
نویسنده: حکمت خالدی |
|
سکته مغزی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در سطح جهان است و مشکلاتی زیادی را به همراه خود برای خانواده وفرد آسیب دیده ایجاد میکند. یکی از این مشکلات، اختلال بلع است که باعث میشود سیستم بلع بیمار آسیب ببیند و عوارض مختلفی از جمله عفونت ریه و سوتغذیه را به همراه خود دارد. گفتاردرمانگران با تمرینات خود نقش مهمی در درمان این اختلال ایفا میکنند . دانستن این نکته که درمانگران در ایران، چه اندازه در این حیطه، بهروز هستند و از چه درمانهایی استفاده میکنند؛ میتواند در آینده، در بهبود خدمات ارائه شده به بیماران سکته مغزی موثر باشد. در این مطالعه ما وضعیت موجود بلع درمانی در سکته مغزی را بررسی کردیم . |
||
طراحی و اعتبار یابی آزمون تولید کلمات چند هجایی در کودکان 4-7 سالهی فارسی زبان شهر های تهران و کرج |
||
استاد راهنما: خانم دکتر طلیعه ظریفیان |
نویسنده : حسین عباسی مردخه |
|
امروزه، اهمیت پیشگیری و درمان زودهنگام بر کسی پوشیده نیست. مطالعات نشان داده است که کودکانی که مشکلات وضوح گفتاری و زبانی، تحصیلی و روانشناختی را در دوران مدرسه نشان میدهند، در رشد مهارتهای تولیدی ( تلفظی) در سالهای اولیهی زندگی نیز مشکل داشتهاند. اگر اختلالات تولیدی شناسایی و درمان زودهنگام دریافت نکنند، علت چندین اختلال دیگر خواهند شد که هزینه، دشواری و طول زمان درمان را بسیار بیشتر میکنند. برای مثال، کودکی که درکی از تفاوت صداها نداشته باشد، در نسبت دادن حروف به هرصدا دچار مشکل خواهد شد و مشکل در رساندن پیام یا خواستههایش به دیگران، ممکن است باعث ایجاد پرخاشگری و لجبازی شود که این خلقیات خودشان یادگیری را محدود کنند. نتایج حاصل از پژوهش حاضر گویای آن است که میتوان از آزمون کلمات چندهجایی با اهداف بالینی و طراحی برنامهی درمانی برای کودکان دارای آسیبهای تولیدی استفاده کرد. در طراحی آزمون حاضر سعی شد از کلماتی پرکاربرد و مهم در واژگان کودکان مانند بستنی، شکلات، دوچرخه، اسباب بازی، مدادرنگی و آتشنشانی استفاده شود. |
||
بررسی حافظۀ اخباری و حافظۀ روندی در حوزههای کلامی و حرکتی در کودکان دارای اختلال تکاملی زبان 7 تا 9ساله و مقایسه با همتایان طبیعی |
||
اساتید راهنما: خانم دکتر طلیعه ظریفیان و خانم دکتر یلدا کاظمی |
نویسنده: مریم ملکیان |
|
بعضی از کودکان با اینکه از نظر هوشی و توانایی حسی مشکل خاصی ندارند، هنگام گفت و گو با دیگران هم در فهمیدن و هم در حرفزدن مشکل دارند. در واقع نقص اصلی آنها کنار هم گذاشتن کلمات به شکل درست مطابق با دستور زبان است. نام علمی این مشکل، اختلال تکاملی زبان است. یکی از نقاط ضعف مطرح شده برای کودکان دارای اختلال تکاملی زبان این است که متوجه الگوی موجود دریک توالی تکرارشونده نمیشوند. در مقابل می توانند مشابه همتایانشان جفت کلمات بی ربط را به خاطر بسپرند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که این کودکان 24 ساعت بعد از یادگیری اولیۀ یک توالی تکرارشونده، آن را فراموش کردند ولی توانستند تقریباً مشابه همسالان خود، جفت کلمات بیربط را به خاطر بسپرند. بنابراین به نظر میرسد که بتوان از این نقطۀ قوت کودکان دارای اختلال تکاملی زبان جهت جبران نقص در یادگیری توالی آنان از جمله یادگیری توالی کلمات در جمله (دستور زبان) استفاده کرد. |
||
بررسی و مقایسه شاخص شدت دیسفونی، ویژگی ادراکی صدا و کیفیت زندگی مردان مبتلا به سرطان حنجره نوع اولیه درمان شده با میکروسرجری و رادیوتراپی |
||
اساتید راهنما: آقای دکتر اکبر دارویی،خانم دکتر سمیرا آقادوست |
نویسنده : نیلوفر دهقان پور |
|
با توجه به شیوع بالای سرطان حنجره و تنوع شیوه های درمان پزشکی، این سوال پیش میآید که کدام یک از این شیوهها، تاثیرات مخرب کمتری بر حنجره و صدای فرد مبتلا میگذارد؟ ارزیابی دقیق اختلال صدا که توسط آسیبشناس صدا انجام میشود، میتواند با بررسی عوارض جانبی شیوههای درمانی بر صدای بیماران امکان انتخاب شیوه درمان مناسبتر در راستای آسیب کمتر به صدا را فراهم کند. قابل ذکر است که همه شیوههای درمان پزشکی در سرطان اولیه حنجره، حفظ حیات بیمار را تضمین میکنند ولی متعاقب آن مشکلاتی برای صدای فرد پیش میآید که میتواند منجر به صدمات روحی، و تغییر در سبک زندگی و رفتار وی شود. براساس یافته های این پژوهش، تاثیری که رادیوتراپی یا جراحی با لیزر بر صدای افراد مبتلا به سرطان حنجره نوع اول میگذارد، تفاوتی ندارد. بنابراین به نظر میرسد در زمان تعیین اولویت انتخاب یکی از این دو شیوه درمانی، توجه به شدت تاثیر آنها بر صدای بیمار از اهمیت چندانی برخوردار نباشد. |
||
انطباق نسخهی فارسی ابزار ارزیابی تغذیهی کودکان(Pedi_EAT) و تعیین خصوصیات روانسنجی آن |
||
استاد راهنما: خانم دکتر زهراسادات قریشی |
نویسنده: فاطمه علوی |
|
اختلالات تغذیه در دوران کودکی، از جمله اختلالات شایع می¬باشد که می¬تواند شامل مشکلات رفتاری هنگام غذا خوردن، مشکلات عق زدن و بالا آوردن غذا در حین تغذیه، امتناع از خوردن غذا یا رد کردن غذا، مشکلات جویدن و ... باشد. ارزیابی این مشکلات در اوایل دوران کودکی، می¬تواند منجر به شناسایی زودهنگام مشکلات تغذیه در کودک و متعاقب آن، ارجاع کودک به آسیب¬شناس گفتار و زبان یا متخصصان اطفال شود تا کودک خدمات توانبخشی مورد نیاز و در صورت لزوم، درمان پزشکی مناسب را دریافت کرده و رشد و سلامت جسمانی و شناختی وی به خطر نیفتد. در پژوهش حاضر، به منظور ارزیابی مشکلات تغذیه¬ای کودکان، انطباق ابزار ارزیابی تغذیه¬ی کودکان(PediEAT)، به زبان فارسی انجام شد تا برای کودکان فارسی زبان 6 ماه تا 7 سال، قابل استفاده باشد. این ابزار، جنبه¬های گوناگونی از مشکلات تغذیه را بررسی کرده و توسط والدین، تکمیل می¬گردد. |
||
بررسی دانش، نگرش، عملکرد والدین نسبت به روند رشد ارتباط، زبان، گفتار و بلع کودکان از بدو تولد تا ۱۸ ماهگی شهر همدان |
||
استادراهنما: آقای دکتر اکبر دارویی |
نویسنده :اسما قاسمی |
|
کودک از همان ابتدای تولد در حال یادگیری از دنیای اطراف خود است و در این میان، محیط خانواده با حضور پدر و مادر(به ویژه مادر)، میتواند در مسیر رشدی کودک تاثیرگذار باشد. با توجه به اهمیت این موضوع بررسی میزان دانش یا اطلاعات والدین، نگرش و یا باورهای ذهنی آن ها و در نهایت عملکرد و رفتار پدر و مادر نسبت به روند رشد ارتباط، زبان، گفتار و بلع دارای کودکان زیر 18 ماه، از اهمیت ویژهای برخوردار است. برهمین اساس در این مطالعه، پرسشنامهای طراحی شد که با استفاده از آن اهدافی که پیشتر ذکر شد را مورد ارزیابی قرار دهد. در نهایت، با استفاده از این پرسشنامه به سنجش میزان دانش، نگرش و عملکرد والدین در حوزه های رشد ارتباط، زبان، گفتار و بلع دارای کودکان زیر 18 ماه پرداختیم که نتایج آن نشان داد والدین از دانش، نگرش و عملکرد مطلوبی برخوردارند و رتبهی اول از میان چندین منبع برای کسب اطلاعات والدین نسبت به روند رشد کودکشان، پزشک یا متخصص کودک بوده است که رتبههای بعدی به کتاب و فضای مجازی تعلق داشته است. |
||
بررسی تأثیر تکلیف دوگانه بر شدت لکنت در کودکان ۸-۱۲ سال شهر تهران |
||
نویسنده :فهیمه کیهانی |
||
انسانها در طی زندگی برای برقراری ارتباط با همنوعان خود از گفتار استفاده میکنند. در گذر عمر ممکن است گفتار دچار اختلالاتی شود که یکی از آنها لکنت است؛ لکنت توقفهای غیرارادی در صحبت کردن است که به صورت تکرار، کشش و گیر در کلام نمایان میشود. سن شروع لکنت اغلب 2 تا 5 سالگی است و سومین اختلال تکاملی شایع در دنیا است. برخی از تحقیقات بر این باورند که توجه زیاد و آگاهانه بر گفتار باعث افزایش لکنت میشود. هدف ما از این پژوهش بررسی این موضوع بود که افراد دارای لکنت وقتی در حین گفتار به فعالیت دیگری غیر از حرف زدن توجه میکنند چه اتفاقی میافتد؟ بنابراین از افراد خواستیم در حین صحبت کردن به انجام فعالیتهای دیگری نیز مشغول شوند، نتایج پژوهش ما نشان داد که بعد از ارائهی دو تکلیف به طور همزمان با منحرف شدن توجه افراد از گفتارشان، شدت لکنت کم میشود. در نتیجه میتوان اینطور برداشت کرد در زمانی که افراد دارای لکنت توجهشان از گفتار خود به موضوع دیگری منحرف میشود، میزان لکنت آنها کاهش مییابد. |
||
تحول کاربردشناسی زبان در کودکان فارسی زبان 18 تا 47 ماهه |
||
استاد راهنما: خانم دکتر فریبا یادگاری |
نویسنده :خانم دکتر محبوبه نخشب |
|
آزمون کاربرد زبان دارای 168 پرسش است که برای بررسی کودکان فارسی زبان 5/1 تا 4 ساله مناسب می باشد. با استفاده از این آزمون می توانیم کودکانمان را از نظر مهارت های کاربرد زبان در زندگی ارزیابی کنیم. کودکان باید بتوانند بر اساس فرهنگ و شیوۀ برقراری ارتباط خانواده و جامعه، با اعضاء خانواده و همسالان و دوستان خود ارتباط برقرار کنند. این ارتباط وقتی کارآمد است که کودک بتواند درک خوبی از مطالبی که به او گفته می شود داشته باشد، همچنین بتواند به صورت درست و مناسب از کلمات، ایما و اشاره و روش های دیگر برقراری ارتباط برای بیان نیازهایش استفاده نماید. آزمون کاربر زبان به ما کمک می کند که برقراری ارتباط و رشد آن را در کودکان مان مشاهده و پایش کنیم. |
||
بررسی عملکرد بلع در بیماران با آسیب های سوختگی حرارتی |
||
استاد راهنما: خانم دکتر زهراسادات قریشی |
نویسنده: فاطمه نور محمدی |
|
اختلال بلع در بیماران سوختگی شایع میباشد. آبریزش از دهان، طولانی شدن مدتزمان صرف غذا و گیرکردن و عدم پاکسازی مناسب مواد غذایی در دهان و حلق و همچنین خفگی حین بلع باعث افزایش مدتزمان بستری بیمار سوختگی در بیمارستان و افزایش هزینه بر خانواده بیمار میشود. دانستن ویژگیهای اختلال بلع توسط خانواده بهعنوان یک عضو مهم در تشخیص اختلال بلع، منجر به ارجاع زودهنگام به آسیبشناسان گفتار و زبان و همچنین باعث جلوگیری از آسپیراسیون و کاهش خطر فوت بیمار میشود. نتایج این پژوهش میتواند دیدگاهی برای ارزیابی و درمان اختلالات بلع و عوامل مؤثر بر اختلال بلع در بیماران سوختگی در اختیار جامعه قرار دهد. |
||
طراحی و ساخت آزمون غربالگری زبان پریشی فارسی (PAST) به شکل نرم افزاری |
||
استاد راهنما: خانم دکتر زهراسادات قریشی |
نویسنده: آقای پدرام علینیای اصلی |
|
متعاقب آسیبهای مغزی از جمله سکته و دمانس، فرد ممکن است توانایی استفاده صحیح زبان را از دست بدهد به این صورت که ممکن است در درک و بیان زبان دچار مشکل شود. به این اختلال آفازی یا زبانپریشی گفته میشود. با توجه به شیوع بالای بیماریهای مغز و اعصاب مانند سکته و دمانس و غیره، شیوع زبانپریشی نیز افزایش پیدا کرده است. تشخیص این اختلال در مراحل ابتدایی بروز و ارائه درمان مناسب میتواند نقش موثری در بازتوانی بیمار داشته باشد. ارزیابی و غربالگری زبانپریشی متعاقب سکته، دمانس و سایر اختلالات عصبزاد به شیوهای سریع و ساده که در دسترس و قابل استفاده توسط آسیبشناس گفتار و زبان و سایر اعضای تیم پزشکی و توانبخشی باشد، میتواند مقدمهای برای ارجاع سریع و مداخلات زودهنگام در بیماران را فراهم کند. هدف از این پژوهش طراحی و ساخت آزمون غربالگری زبانپریشی فارسی (PAST) بود. این آزمون، آزمونی دارای روایی و پایایی مناسب است که به همراه نسخه نرمافزاری میتواند مشکلات عدم دسترسی به آزمون و انتقال بیمار را کاهش دهد. |
||
طراحی آزمون تکرار ناکلمه در کودکان 30-24 ماه فارسی زبان و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن |
||
استاد راهنما: خانم دکتر طلیعه ظریفیان |
نویسنده:خانم فاطمه جازم |
|
مطالعات نشان داده است کودکانی که مشکلات زبانی و تحصیلی نشان میدهند در اکتساب و رشد مهارتهای زبانی در سالهای ابتدایی زندگی نیز تأخیر داشته اند. عوامل مختلفی در رشد زبان تأثیرگذار هستند که حافظه نقش مرکزی را دارد و از این بین حافظه فعال کلامی در رشد و اکتساب واژگان، مهارت های صرفی و نحوی، خواندن و درک مطالب نوشتاری نقش بسزایی دارد. ازآنجاییکه مطالعات ارتباط بین تکلیف تکرار ناکلمه(توانایی تکرار توالی از صداها که معنای خاصی را منتقل نمیکند) و ظرفیت حافظه فعال کلامی را تائید میکنند و ضعف در حافظه واجی مرتبط با اختلالات زبانی است که میتواند منعکسکننده رشد مهارتهای زبانی در سطوح بالاتر و عملکردهای تحصیلی کودک باشد، میتوان از تکلیف تکرار ناکلمه بهمنظور شناسایی زودهنگام اختلالات زبانی، ارائه مداخلات مرتبط بهنگام،جهت پیشگیری از مشکلات زبانی و تحصیلی در آینده استفاده کرد. نتایج حاصل از مطالعه حاضر گویای این است که میتوان از آزمون ناکلمه طراحی شده با اهداف بالینی و طراحی برنامه درمانی برای کودکان با آسیب های زبانی استفاده کرد. |
||
بررسی رابطه عملکرد شناختی با عملکرد بالینی بلع سالمندان |
||
استادراهنما:آقای دکتر اکبر دارویی |
نویسنده: آقای موید سلمانی |
|
افراد سالمند با افزایش سنشان مستعد اختلالات مختلفی میشوند که یکی از آنها اختلال بلع است. مطالعه ما نشان داد با افزایش سن در افراد سالمند مهارتهای شناختیشان نیز دستخوش تغییر شده و کاهش عملکرد شناختی مانند حافظه،میتواند این گروه سنی را مستعد اختلال بلع کند. اگر احساس میکنید عملکرد شناختیتان کاهش پیدا کرده است، برای پیشگیری از اختلال بلع، در اولین فرصت این مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید. |
||
کودکان دارای اختلال صداهای گفتار ممکن است کارکردهای اجرایی ضعیفتری درمقایسه با همتایان طبیعی داشته باشند |
||
استاد راهنما:خانم دکتر طلیعه ظریفیان |
نویسنده: آقای دکترمحمدرضا افشار |
|
اختلال در تلفظ صداهای گفتاری در کودکان پیشدبستانی شایع است. حذف یک صدا (مانند تلفظ /تو/ به جای /توپ/) و/یا جانشین سازی صدای نادرست به جای صدای هدف در کلمه (مانند تلفظ /تفس/ به جای /کفش/) باعث میشود اطرافیان متوجه صحبتهای کودک نشوند. کارکردهای اجرایی (یعنی حافظهی فعال، انعطافپذیری شناختی و کنترل مهاری) مهارتهای شناختی مورد نیاز برای تنظیم افکار و رفتار هدفمند هستند که میتوانند در پشت سر گذاشتن خطاهای تلفظی و رسیدن به گفتار بزرگسالانه مؤثر باشند. مقایسهی کارکردهای اجرایی دو گروه از کودکان 4 تا 6 ساله دارای اختلالات تلفظی (یک گروه دارای خطاهای گفتاری شبیه به کودکان خردسالتر و گروه دیگر دارای خطاهای تلفظی غیرطبیعی) با کودکان دارای رشد طبیعی گفتار نشان داد هر دو گروه دارای اختلالات تلفظی عملکرد ضعیفتری داشتند. از نتایج این مطالعه میتوان برای طراحی درمانهای جدید در کودکان دارای اختلالات تلفظی استفاده کرد. |
||
تهیه وتدوین چک لیست مهارتهای ارتباطی کودکان 6 تا 24 ماهه فارسی زبان و تعیین ویژگی های روانسنجی آن |
||
استادراهنما:خانم دکترعطیه اشتری |
نویسنده: خانم نرگس بیات |
|
کودکان ماهها پیش از آنکه بتوانند اولین کلمه خود را بگویند و حرف بزنند، به روش های غیرگفتاری با دیگران ارتباط برقرار کرده و نیازهای خود را بر آورده میکنند. مهارت صحبت کردن، مهارتی پیچیده است که برای اینکه کودکان به آن برسند نیازمند کسب یک سری مهارت هایی هستند که پیش نیاز حرف زدن هستند. به ای مهارت های پیش نیاز حرف زدن، مهارتهای پیش زبانی میگویند. این مهارت ها شامل غان و غون کردن، نگاه کردن به دیگران، یا حرکاتی مانند اشاره کردن با دست هستند که از حدود 6 ماهگی در کودکان ظاهر شده و رشد مییابند. این مهارت ها به والدین کمک میکند تا از طریق آنها متوجه نیازها و نیات کودکشان شوند و پاسخ مناسب به آنها بدهندارزیابی این مهارتها در کودکان از اهمیت ویژهای برخوردار است، چرا که به ما کمک میکند کودکانی را که از نظر رشد مهارتهای پیش زبانی همانند سایر کودکان نیستند شناسایی کنیم و اگر اختلالی در روند رشد آنان وجود داشت، تحت درمان قرار گیرند. در این پژوهش، مهارتهای پیش زبانی کودکان 6 تا 24 ماهۀ فارسی زبان مورد بررسی قرار گرفته است و چک لیستی طراحی شده است که این مهارتها را مورد سنجش قرار میدهد.چک لیست مهارتهای ارتباطی،که توسط والدین تکمیل میشود، میتواند تمامی مهارتهای پیش زبانی را در کودکان مورد ارزیابی قرار دهد و طبق نتیجۀ آن، گفتاردرمانگران میتوانند کودکانی را که ممکن است در آینده دچار اختلالات ارتباطی شوند، شناسایی کنند. در این صورت شناسایی زودتر مشکل، درمان میتواند هرچه سریعتر انجام شود و از مشکلات بعدی حرف نزدن کودک تا حد زیادی جلوگیری شود.. این چک لیست طوری ساخته شود که قابل فهم برای عموم مردم است و میتواند در مراکز مختلف از جمله مراکز بهداشت، مهد کودکها و کلینیکها مورد استفاده قرار گیرد. |
||
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
آخرین اخبار
آرشیو

رویدادها

ژورنال کلاب
آرشیوجلسات دفاع
آرشیوانتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: