|
فراگیری و صحت تولید کلمات چندهجایی در کودکان دارای رشد طبیعی 24 تا 84 ماهه فارسی زبان |
|
|
خانم دکتر طلیعه ظریفیان |
نویسنده: خانم مرسده ایمانی |
|
پژوهش حاضر با هدف ارائهی بررسی رشد واجشناسی در کودکان فارسیزبان 2 تا 7 ساله در تهران و ارائهی روشهای ارزیابی کمّی و کیفی با استفاده از دو روش مقایسه با تولید بزرگسال و روش توصیف تولید کودک اجرا شد. سنجهی درصد صحت همخوانها در فاصلهی سنی 3 تا 5/3 سالگی به حدود 90% میرسد و کودکان 3 ساله تقریباً هیچ خطایی در تولید واکهها ندارند. در این پژوهش میانگین سنجههای کل کلمه که معیاری برای نشان دادن پیچیدگی تولید گفتار کودک میباشد، اندازهگیری شد که میتواند به عنوان معیاری برای شناسایی کودکان دارای تأخیر و دارای اختلال به کارگرفته شود. با استفاده از نمرات مرجع این سنجهها بخصوص سنجهی نسبت نزدیکی تولید کودک به تولید بزرگسال، میتوان برای ارزیابی پایش پیشرفت و برنامهریزی درمانی استفاده نمود. از آنجایی که سن اکتساب دادهها در این پژوهش بر اساس نامیدن تعداد زیادی کلمه (تک تا چندهجایی) صورت پذیرفت، معیارهای قابل اعتمادتری از کسب همخوانها در اختیار قرار دادهاست. بر اساس یافتهها کودکان فارسی زبان تا 3 سالگی اکثر همخوانها را در فهرست آوایی خود دارند و تا 5/3 سالگی در تولید همهی همخوانها در موقعیت اول هجا تسلط مییابند. از آنجایی که اکثر آزمونهای تولیدی، اختلال گفتار را از 3 سالگی تشخیص میدهند، انجام درمان بهنگام از همان سه سالگی برای کودکان پیشنهاد میشود. اگر در کودکی خطاهایی مانند جانشینکردن همخوان /r/ به جای همخوانهای دیگر، اضافهکردن واکه به کلمه و دوگانسازی (تکرار هجا) مانند تولید [ha.mɑ.mɑ] به جای [ha.vɑ.pej.mɑ]، حذف همخوان آغازین، خیشومیشدگی و خیشومیزدایی از 5/2 سالگی به بعد مشاهده شد، فرایند غیرطبیعی محسوب شده و مبنایی برای تشخیص اختلال گفتاری میباشد. در زمینهی پژوهش، همکاری مشترک زبانشناسان با گفتاردرمانگران در تحلیل زبانی دادهها کمک میکند یافتههای صحیحتری در دستیابی به دانش پایهی زبان فارسی به دست آید.
|
|
|
توصیف و تحلیل علائم و استخراج الگوهای زبان-ویژۀ دستورپریشی در بیماران بزرگسال فارسی زبان دارای آفازی |
|
|
استادراهنما: خانم دکتر فریبا یادگاری |
نویسنده: خانم سمانه سازگار نژاد |
|
پژوهش حاضر با تمرکز بر تحلیل چندلایه عملکرد زبانی در بیماران فارسیزبان دارای آسیب اکتسابی زبان در اثر گسیختگی مناطق فرونتال چپ مرتبط با بازنمایی های زبانی، دچار اختلال دستورپریشی، سعی در ایجاد نیمرخ نارساییهای زبانی در سطوح مختلف تولید و درک زبان داشته است. یافتهها نشان میدهند که این اختلال بهویژه در ساختارهای صرفی و نحوی با بار پردازشی بالا بروز مییابد. دشواری در بازیابی افعال مرکب، حذف عناصر نحوی کلیدی، و کاهش انسجام در گفتارپیوسته، مؤید آن است که رمزگذاری دستوری در این افراد با اختلالی اساسی ـ اما نه فراگیر ـ مواجه شده است. تحلیل عملکرد زبانی در بافتهای متفاوت نشان داد که پاسخدهی این افراد در شرایط ساختارمند و بافتمحور، بهمراتب بهینهتر از موقعیتهای خودانگیخته است. این تفاوت معنادار بر ضرورت طراحی مداخلات درمانی مبتنی بر راهبردهای مرحلهبندیشده، بافتمحور و هدایتشده تأکید دارد. همچنین، شواهد حاکی از آن است که ظرفیتهای زبانی باقیمانده، در صورت بهرهگیری از محیطهای زبانی حمایتی و تکالیف هدفمند، قابل فعالسازی و ارتقا هستند. با تکیه بر دادههای زبانویژه فارسی، این پژوهش بر لزوم بازنگری در رویکردهای توانبخشی رایج و توسعه ابزارهای ارزیابی و مداخله متناسب با ساختار این زبان تأکید میورزد. تمرکز بر بافتهای زبانی طبیعی، بهرهگیری از ارزیابیهای چندسطحی، تشخیص دقیق پروفایل زبانی هر فرد، و اولویتبخشی به ساختارهای آسیبپذیر، از جمله راهبردهای پیشنهادی این مطالعه برای بهبود عملکرد زبانی در افراد مبتلا به اختلال دستورپریشی است. در نهایت، این پژوهش با ارائه شواهد تجربی دربارۀ سازوکارهای اختلال زبان در زبان فارسی، بر تعامل میان ظرفیتهای شناختی و نظام زبانی تأکید میکند و گامی مؤثر در جهت تقویت پیوند میان نظریه و عمل در حوزه توانبخشی گفتار و زبان بهشمار میآید. این مطالعه افقی تازه در فهم اختلالات زبانپایه در فارسی میگشاید و بستری غنی برای پژوهشهای آتی در زمینههای عصبزبانشناسی، زبانشناسی بالینی، و علوم شناختی زبان فراهم میسازد. |
|
- لطفا در تنظیمات صفحه گروه های خبری را جهت نمایش انتخاب نمایید.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: